طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت، کشاورزی، رفاه و تامین اجتماعی

مشاوره رایگان
88436361 - 021

تجویز سمعک

لازم است در ابتدا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده تا پس از انجام معاینه و بررسی علت کم شنوایی،‌ شما را به ادیولوژیست ارجاع دهد و یا اینکه مستقیماً خودتان به کلینیک شنوایی مراجعه نمایید.
ادیولوژیست متخصص تجویز سمعک است و با ارزیابی شنوایی تعیین درجه و نوع کم شنوایی سمعک مناسب را انتخاب می کند . انتخاب سمعک با مشاوره و معرفی انواع سمعک ها انجام می شود.
اگرچه که برخی از مشکلات شنوایی با مصرف دارو و یا جراحی بهبود می یابند ولی بسیاری از افراد با استفاده از سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری می توانند مشکل کم شنوایی خود را جبران کنند.
شنوایی شناس (ادیولوژیست) بعد از تعیین دقیق ماهیت کم شنوایی و کسب اطلاعاتی در مورد نحوه ی زندگی فرد با توجه به نوع نیاز فرد ، بهترین سمعک را که مناسب وی باشد انتخاب می کند. بعد از انتخاب سمعک مراحل اولیه ساخت سمعک آغاز می شود:

تهیه قالب اولیه از گوش بیمار:

برای تهیه قالب خمیر مخصوص قال گیری را در داخل مجرای گوش بیمار قرار داده میدهیم.
این خمیر به تدریج (حدود۱۰ دقیقه) سفت شده و به شکل کانال گوش فرد درمی آید.
این روش برای شنوایی یا پرده گوش خطری نداشته و دردی ندارد.
قالب تهیه شده برای ساخت قالب اصلی گوش بیمار به لابراتوار ساخت ارسال می شود.
معمولاً به فاصله یک روز تا سه روز قالب اصلی تهیه می گردد با آماده شدن قالب، جلساتی جهت تنظیم سمعک و امتحان قالب روی گوش بیمار تعیین می گردد.
در این جلسات ادیولوژیست سمعک را تنظیم کرده و نحوه ی استفاده از سمعک را شرح می دهد. شنیدن صدای جدید و یا صداهایی که مدتها نمی شنیدید تنظیم سمعک فرآیندی وقت گیر و طولانی است .
با کهولت سن فرد بتدریج صداهایی را نمی شنود و خود فرد از این تغییر و حذف آگاه نیست ، صداهایی مثل صدای قدمها یا موتور یخچال .
با گذاشتن سمعک فرد این صداها را مجدداً می شنود و از نظر وی این صداها جدید بنظر می آیند و برای عادت کردن به آنها به وقت نیاز دارد.
این فرآیند و واکنش کاملاً طبیعی است . فرد به مرور یاد می گیرد که چطور با این صداها کنار بیاید.
برنامه زمان بندی بسیاری از افراد به سرعت خود را با سمعک تطبیق می دهند. اما در برخی افراد شنیدن صداهای تازه و جدید، بسیار خسته کننده است.
لذا در ابتدا باید به تدریج از سمعک استفاده کرد یعنی زمان بکارگیری این وسیله را اضافه نمود تا زمانی که بتوان در تمام طول روز از سمعک استفاده کرد. نظام بندی خواستها بخاطر داشته باشید که سمعک در بسیاری از شرایط به شما کمک می کند ، ولی برخی موارد و شرایط وجود دارد که کماکان با بکارگیری این وسیله نیز اشکالاتی وجود دارد.
اولاً باید انتظارات خود را معقول نمود و در ضمن بدانید که در جلسات پی گیری یا تنظیم مجدد این اشکالات اصلاح گردیده و شما بتدریج به هدف خود می رسید یعنی ایجاد ارتباط درست و معقول در تمامی شرایط.
شنیدن در محیط های پر سر و صدا افراد طبیعی نیز در محیط های پرسرو صدا برای شنیدن با اشکال روبرو هستند که به طبع این مشکل در افراد دچار افت شنوایی با شدت بیشتری دیده می شود. راه حل هایی برای حل این مسئله وجود دارد، مثلا:
کم کردن سر و صدای اضافی (مثل خاموش کردن تلویزیون)
صحبت نکردن از فواصل دور مثلاً اتاق مجاور
تمرین صحبت با دوستان در محیط های نسبتاً شلوغ مثل رستوران
تلاش برای تمرکز بیشتر و بهتر بر روی صداهایی که به دنبال شنیدن آن هستید.
در صورتی که به تایید پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، درمانی اعم از دارو یا جراحی وجود نداشته باشد، تنها راه حل ممکن، جبران کم شنوایی با سمعک است.
بنابر قوانین ، تنها مرجع مجاز برای تجویز سمعک، فیتینگ و تنظیم آن متخصصان شنوایی شناسی هستند.
متخصص شنوایی بر اساس نوع و میزان دقیق کم شنوایی، سن، موقعیت اجتماعی، نیازهای فرد کم شنوا و البته بودجه ی وی، از بین سمعک های متنوع و متعدد، مدل های مناسب را به فرد معرفی می کند و قابلیت های مختلف آن ها را توضیح خواهد داد.
پس از قالب گیری و فیتینگ سمعک بر گوش فرد، سمعک بر اساس کم شنوایی وی تنظیم می شود.
به خاطر داشته باشید که سمعک های مدرن امروز قابلیت های تنظیمی بسیار بالایی دارند و یک ادیولوژیست خبره امکانات زیادی برای تنظیم سمعک به دلخواه شما در اختیار شما خواهد گذاشت.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که زمانی سمعک برای فرد کم‎شنوا حداکثر بهره را خواهد داشت که روند تجویز و تنظیم سمعک توسط متخصص شنوایی بادانش و باتجربه صورت گیرد.

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ها لطفا با ما در تماس باشید

پشتیانی آنلاین