طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت، کشاورزی، رفاه و تامین اجتماعی

مشاوره رایگان
88436361 - 021

پیر گوشی چیست؟

مطالعات نشان میدهد،بعد از فشار خون و آرتریت،سومین بیماری و چالش دوره سالمندی،پیر گوشی است.
پیرگوشی در واقع نوعی کم شنوایی حسی – عصبی است که به صورت تدریجی و خاموش در طولانی مدت رخ می دهد و معمولا هر دو گوش را به یک میزان تحت تاثیر قرار می دهد .

پیر گوشی در اثر از بین رفتن سلول های مویی در گوش داخلی و همینطور در اثر اختلال در عملکرد مسیر عصبی انتقال صدا به مغز ایجاد می شود و به دلیل اینکه که سلول های مویی یا عصب شنیداری ترمیم نمی شوند معمولا این نوع کم شنوایی دائمی است.
حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سالمندان بین سنین ۶۵ تا ۷۰ سالگی به درجاتی از پیرگوشی دچار می شوند و در افراد بالای ۷۵ سال این عدد به ۵۰ درصد افزایش می یابد .
عوامل زمینه ساز پیرگوشی عبارتند از:
۱.سابقه ژنتیکی
۲.سالخوردگی و افزایش سن
۳.عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض موسیقی با صدای بلند یا سر و صدا در محیط کار، مانند ترافیک سنگین و یا سر و صدای کارگاه های ساختمانی، تیراندازی و ابزارها و وسایلی که صدای بلند تولید می کنند.
۴.عوارض جانبی بعضی از داروها مانند اسپرین و برخی انتی بیوتیک ها
سایر عوامل
عبارتند از:
دیابت
فشار خون بالا
بیماری های قلبی
اختلال در گردش خون
سیگار کشیدن
پیرگوشی یا کم شنوایی ناشی از افزایش سن،همواره میتواند با وزوز گوش،کاهش درک گفتار،کاهش سرعت پردازش گفتار و کاهش قابلیت شنیداری صداهای محیطی و محاوره، همراه باشد.

درصورت عدم کنترل پیرگوشی، این عارضه میتواند مشکلات روانشناختی و اجتماعی اعم از انزوا، عصبی شدن، افسردگی و الزایمر را به همراه داشته باشد.

پیر گوشی چه علائمی دارد:

۱.شنیدن صدا به طور نامفهوم (کاهش درک گفتار)
۲.تشخیص برخی صداها مثل(س)،(ش)،(ف) و …دشوار است.
۳.درک مکالمات دشوار است، به ویژه هنگامی که صدای پس زمینه وجود دارد (کاهش درک گفتار در نویز)
۴.صدای مردان راحت تر از صدای زنان شنیده میشود(کاهش شنوایی در فرکانس های بالا).
۵.بعضی از صداها بیش از حد بلند و آزار دهنده احساس میشوند.
۶.وزوز گوش (صدای سوت،باد، خش خش، جیر جیر و … ) در یک یا هر دو گوش.
درمان:
هیچ دارویی برای درمان پیرگوشی که ناشی از ضعیف شدن عصب شنوایی ویا آسیب حلزون گوش است،وجود ندارد و همچنین هیچ گونه عمل جراحی نمیتواند عصب شنوایی یا حلزون را ترمیم کند تا شنوایی فرد برگردد.
افراد دارای پیرگوشی باید از وسیله ای استفاده کنند تا صداها را تقویت کند،این وسیله همان سمعک است.
با توجه به این موضوع که پیر گوشی یک عامل پیشرونده است و در صورت عدم کنترل آن، شنوایی فرد بدتر میشود، سمعک علاوه بر بهبود شنوایی و افزایش درک گفتار،از روند کاهش شنوایی جلوگیری کرده و همچنین در افرادی که از وزوز گوش ناشی از کم شنوایی رنج میبرند نیز،تاثیر بسزایی در کاهش وزوز گوش خواهد داشت

پشتیانی آنلاین