طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت، کشاورزی، رفاه و تامین اجتماعی

مشاوره رایگان
88436361 - 021

اشتباهات و تصورات رایج در استفاده از سمعک

.بسیاری از افراد فکر میکنند کم شنوایی شان در حدی نیست که بخواهند از سمعک استفاده کنند!!

کم شنوایی اغلب به تدریج ایجاد می شود،همچنین میزان و نوع کم شنوایی در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.
اگر اطرافیان شما شکایت دارند که شما نمی شنوید،باید با صدای بلند با شما صحبت کنند یا باید یک جمله را دو بار تکرارکنند تا شما بشنوید،یا مثلا اگر صدای تلویزیون را خیلی بلند میکنید،پس حتما لازم است تست شنوایی سنجی انجام دهید. بامراجعه به شنوایی شناس، نوع و میزان کم شنوایی شما مشخص می شود و این که آیا شما نیاز به سمعک دارید یا خیر؟ اگربه سمعک نیاز داشته باشید، شنوایی شناس توضیح می دهد که سمعک چقدر باعث بهبود شنوایی شما می شود.

2. اگر فکر میکنید تنها یک گوش شما کم شنوایی دارد و گوش دیگر کاملا سالم است و هیچ مشکلی ندارد پس احتیاجی بهاستفاده از سمعک ندارید،در اشتباه هستید!!
همه چیز نسبی است. تقریباً تمام بیمارانی که معتقدند یک گوش “خوب” دارند، در واقع هر دو گوش کم شنوایی دارد ، فقطیک گوش از دیگری ضعیف تر است. وقتی یک گوش کمی بهتر از گوش دیگر است، یاد می گیریم که از این گوش برای تلفن،مکالمات گروهی و غیره استفاده کنیم. تصور می کنیم که “گوش بهتر” طبیعی است، درصورتی که گوش بهتر هم کم شنواییدارد. در بیشتر موارد کم شنوایی هر دو گوش را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می دهد و حدود 90٪ افراد کم شنوا برایهر دو گوش نیاز به سمعک دارند.

3. اگر از اطرافیان خود،کسی را میشناسید که از استفاده ازسمعک خود راضی نبوده،دلیل بر این نیست که شما نباید ازسمعک استفاده کنید!!
تجربه افراد از سمعک متفاوت است،زیرا عوامل زیادی در تجویز و انتخاب سمعک موثر است.
حتی در دو نفر که کم شنوایی نسبتا مشابهی دارند، ممکن است میزان رضایت مندی بسیار متفاوت باشد. زیرا متغیرهایزیادی در تجویز سمعک دخیل هستند.
نوع و میزان کم شنوایی و اندازه مجرای گوش،تکنولوژی و فن اوری سمعک که باید پاسخگوی نیاز های شنیداری فردباشد،پیگیری فرد پس از تحویل سمعک جهت تنظیم مجدد سمعک و …بر روی رضایت فرد از سمعک تاثیر گذار خواهد بود.
لطفا اجازه ندهید که تجربه شخص دیگری روی تصمیم شما درمورد سلامت شنوایی تان تأثیر بگذارد.

4.سمعک شنوایی را به ۱۰۰ درصد شنوایی نمیرساند.
همان طور که عینک ها مشکل بینایی شما را “درمان نمی کنند”، سمعک ها هم کم شنوایی شما را “درمان نمی کنند”و شنوایی را
۱۰۰ درصد به حالت طبیعی برنمی گردانند.
سمعک باعث بهبود عملکرد حس شنوایی و افزایش سطح درک گفتار می شود و همین موضوع کیفیت زندگی شما را بهمیزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

5. آیا فقط افراد مسن از سمعک استفاده می کنند؟ خیر،کم شنوایی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.
بیش از نیمی از افراد مبتلا به کم شنوایی کمتر از 65 سال سن دارند.
خوشبختانه با استفاده از برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد ،بسیاری از کودکان دارای کم شنوایی مادرزادی ازبدو تولد شناسایی میشوند و از سنین پایین شروع به استفاده از سمعک میکنند.
نوجوانان و جوانان که موسیقی را با صدای خیلی بلند گوش می دهند، و همچنین افرادی که طولانی مدت در معرض نویزو س رو صدا ی محیط هستند،ممکن است مبتلا به کم شنوایی برگشت ناپذیر شوند. در این موارد فقط سمعک به آنها کمکمی کند.
سمعک دیگر نشانه پیری نیست.

6. اگر فقط صداهای خاصی را نمی شنوید، پس دچار کم شنوایی هستید. سمعک های امروزی دیجیتال و هوشمند هستندو توسط متخصصین شنوایی شناسی قابل برنامه ریزی و تنظیم دقیق هستند تا فقط در فرکانس های که نیاز است، صدا راتقویت کنند. در فرکانس هایی که کم شنوایی شما بیشتر است، صداها بیشتر تقویت می شوند و در فرکانس هایی که کمشنوایی شما کمتر است، صداها کمتر تقویت می شوند.
عدم توانایی در شنیدن برخی از اصوات مانند ش، س، ت و غیره به طور قابل توجهی در درک شما از کل کلمه تأثیر می گذارد.

7.کیفیت سمعک های جدید با سمعک های قدیمی و آنالوگ،به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست،
پیشرفت در سمعک های دیجیتال امکان می دهد تا گفتار واضح تر، سر و صدای مزاحم پس زمینه کمتر و تجربه شنیدن لذت بخش تر و طبیعی تر باشد.

8. خیلی مهم است که سمعک را از کجا تهیه میکنید!!
خرید اینترنتی سمعک یا خرید سمعک از هر جای توصیه نمی شود. به علت اینکه سمعک یک وسیله پزشکی است و بایدتوسط شنوایی شناس برای شما تجویز شود. فرآیند تجویز شامل معاینه گوش، شنوایی سنجی، قالب گیری، تنظیم، آموزش درمورد استفاده صحیح از سمعک، مراقبت و غیره می باشد. درصورتی که هر کدام از این موارد به درستی انجام نشود، سمعک کارایی لازم را ندارد.

9.سمعک های کوچک (نامرئی) صرفا به دلیل این که دیده نمی شوند.مناسب برای همه افراد با هر نوع کم شنوایی نیستند.
سمعک ها از نظر ظاهری انواع مختلفی (داخل گوشی و پشت گوشی)دارند.مزیت سمعک های داخل گوشی و نامرئی این است که دید بسیار کمتری دارند.
با این حال، این مدل برای همه مناسب نیست. شما باید سمعکی بخرید که پاسخگوی نیازهای شنوایی و متناسب با نوع ومیزان کم شنوایی شما باشد. انتخاب نوع سمعک بر عهده ی متخصص شنوایی شناسی میباشد.

پشتیانی آنلاین